Heksenberg Vroeger

Heksenbergers in bezit van prachtig geschiedenis boekwerk

Eerste exemplaar voor Heerlens wethouder Jordy Clemens

Onlangs (zaterdag 12 juli) vond in Gemeenschapshuis Heksenberg, zoals bekend gelegen aan de Hei Grindelweg 84 Heksenberg-Heerlen, de feestelijke presentatie plaats van het boek welke de titel mee kreeg:: “Heksenberg vroeger… Van spookachtige heide tot eigenzinnige woonwijk”.Genoemd boek, over de geschiedenis van de wijk Heksenberg, is een uitgave van Historisch Goud-Rijckheyt in de serie de geschiedenis van de Heerlense buurten (nr.6) en telt uiteindelijk 308 pagina’s, waarvan 48 in kleur.

De boekpresentatie werd georganiseerd door het bestuur van
Het Land van Herle, de directie van Historisch Goud en de geschiedeniswerkgroep Heksenberg bestaande uit de twee auteurs Hay Schoffelen en Harry Pieters en de werkgroepleden Kleis Adema sr, Roelof Braad (eindredacteur), Henk Butink en Paul Borger. De moderatie van de presentatie was in handen van de heer Karel van Nuys voorzitter van Het Land van Herle, terwijl het welkomswoord was voorbehouden aan de heer Hans Thuis
(interim)-directeur Historisch Goud.

Verrassend was zeker het gegeven dat deze boekpresentatie door een groot aantal belangstellenden, c.q. Heksenberg boekliefhebbers, werd bijgewoond. Maar ook oud-Heksenbergers gaven door hun aanwezigheid blijk van hun belangstelling voor het boek. En terecht, want is een prachtig geschiedenis boekwerk geworden waar de auteurs, overige medewerkers en de wijk bijzonder trots op mogen zijn. Tijdens de feestelijke presentatie bleek dit dan ook overduidelijk, want het boekwerk heeft, zeker voor de wijk en haar bewoners, veel waarde.

Moderator Karel van Nuys deed er nog een schepje bovenop door aan te geven dat vooraf gaande aan deze presentatie al rond 350 intekenaars waren die het boekwerk graag in hun bezit wilde hebben. Een succesvol teken aan de wand dus. Ook de heer Hans Thuis (interim)-directeur van Historisch Goud stak de tevredenheid over dit boekwerk niet onder stoelen of banken. Integendeel zelfs. Overigens was en is de heer Hans Thuis goed op de hoogte van de wijk Heksenberg. Tot voor kort was hij immers chef van gemeentelijk Buurtgericht Werken. Vanuit deze functie gaf hij dan ook aan dat het goed leven, wonen en werken is in deze wijk.

Heerlen
stadshistoricus Roelof Braad (tevens eindredacteur van het boekwerk) gaf aansluitend deskundige (geschiedenis)-tekst en uitleg bij de op een groot scherm getoonde beamer fotoreportage, welke zwart/wit en gekleurde foto’s uiteraard voor een groot gedeelte terugkomen in het boek. Vervolgens werd Heerlens wethouder Jordy Clemens naar voren geroepen. Moderator Karel van Nuys karakteriseerde de wethouder als klein van stuk, maar groot in daden. De nog niet lang in dienst zijnde wethouder Heksenberg al een beetje te kennen. Hij verrichtte onlangs immers de (her)-opening van de vernieuwde speeltuin ’t Heksenpretje. Hij feliciteerde dan ook de makers van het boek en wenste eenieder veel leesplezier.

Aansluitend kreeg de wethouder het eerste boek uit handen van de auteurs Hay Schoffelen en Harry Pieters en kregen de onmisbare sponsoren een exemplaar overhandigd en waren er bloemen voor de dames van de auteurs en leden werkgroep. Na deze plichtplegingen was er voor de vele intekenaren gelegenheid om het boek af te halen. De presentatieavond betekende zeker ook een mijlpaal in de geschiedenis van de wijk Heksenberg.

Tekst/foto’s: Callie Steijaert (Public Relations)

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 02-nov-2015 23:18

www. gnsystem.nl