Gouden bruidspaar Joep Zanders-Koos de Leeuw

Gouden bruidspaar Joep Zanders-Koos de Leeuw in Heksenberg

Bruidegom Joep een meer als bekend persoon in deze regio

Als in Heksenberg en aanverwante omgeving de naam Joep Zanders valt dan weet eigenlijk iedereen dat het een persoonlijkheid betreft die al vele en vele jaren bijna dag- en nacht in de weer is voor “zijn” speeltuin ’t Heksenpretje en bovendien een bestuurlijk aandeel heeft in Jachthoorn & Trompetterkorps Edelweiss Heksenberg-Heerlen. Ook mocht voetbalclub RKVV Heksenberg vroeger profiteren van zijn bereidwilligheid en inzet. Verder is hij, indien een beroep op hem wordt gedaan, ook best de persoon die dan geen nee kan “verkopen”. Maar Joep heeft inmiddels ook een andere mijlpaal bereikt, welke mijlpaal in deze moderne tijd geen alledaagse aangelegenheid is, en wel dat hij deze week zijn gouden bruiloft mag vieren. Op 27 augustus 1964 trad hij immers in het huwelijksbootje met zijn geliefde Koos de Leeuw. De uit de wijk Passart /Heerlen-Noord afkomstige bruidegom “plukte” zijn bruid Koos de Leeuw weg uit de wijk Heksenberg die destijds op Heerenweg 85 thuis was.

Uit het huwelijk werden twee zonen geboren en wel Peter
(nu 49 jaar ) en Roger (nu 46 jaar). Ook is het gouden bruidspaar uiteraard trots op hun twee kleinkinderen Reno en Anita. Overigens is het gouden bruidspaar in vroegere jaren zelfs verhuisd naar het Brabantse Drunen omdat Joep werk vond op
de daar gevestigde slotenfabriek Lips. Maar Koos kreeg enorme heimwee naar Heksenberg en het gevolg was dat het echtpaar terugkeerde naar Limburg en introk bij de ouders van Koos aan
de Heerenweg. Nadien kochten zij de woning om vervolgens hier een aantal jaren woonachtig te zijn.

In het dagelijkse leven was Joep vervolgens conciërge op diverse scholen en was bruid Koos werkzaam bij schoonmaakbedrijf Hago en droeg zorg voor de kinderen. Zoals eerder aangegeven was en is nog steeds Joep zeer actief. Voor al zijn vrijwilligerswerk werd hij in  2005 onderscheiden van een Koninklijke Onderscheiding hem opgespeld door voormalige Heerlens burgemeester Toine Gresel, een onderscheiding die hem samen ten deel viel met schrijver dezer. Ook beloonde
D’r Heksenbergse Vasteloavends Verein Joep met de jaarlijkse Orde van Verdiensten. Bruid Koos is vaker (alleen) te vinden op haar caravan op Camping Hitjesvijver. Hier vindt ze rust en zaligheid, een tweede thuis voor haar. Soms is ze ook te vinden op een braderie en is wekelijks ook aanwezig op de creatieve middag van Stichting Wijkraad Heksenberg/Pronsebroek in Wijkgebouw ’t Gringeltje. Joep en Koos ook namens Stichting Wijkraad Heksenberg/Pronsebroek proficiat.

Het gouden huwelijksfeest wordt zaterdag 30 augustus a.s. vanaf 19.30 uur gevierd in Brasserie La PLaza aan de Kerkstraat 27 in Brunssum.

Tekst: Callie Steijaert

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 02-nov-2015 23:18