jubileumprins Heksenberg

Brain Jansen jubileumprins Sjpasseberg-Heksenberg 2014-2015

Schitterende apotheose rondom uitroeping

Onder het aansprekende jubileummotto “Sjpasseberg 4x11 joar behekst” daverde afgelopen zaterdag het Sjpashoes  (Gemeenschapshuis), in de Heerlense wijk Heksenberg, diverse malen op haar grondvesten. Maar daar was ook alle reden toe. De plaatselijke carnavalsvereniging “D’r Heksenbergse Vasteloavends Verein” hield immers, in het kader van haar jubileumjaar 2014-2015 en naar aanleiding van haar 4 x 11 jarig bestaan, haar vervroegde prinsenproclamatie. En wat voor een jubileumproclamatie welke uitsluitend als een ongekend top entertainment omschreven kan worden met een verdiend chapeau aan jubilerende “Verein” en het zeer actieve jubileum feestcomité. Met hun allen hadden zij zorg gedragen voor aankleding en versiering van het Sjpashoes en dat in geheel Venetiaanse stijl, waarbij zelfs de Piazza Di Stegne niet ontbrak. Hiervoor werd de bewoording schitterend alle recht aangedaan.

Het jubileumprogramma, onder presentatie van president Ton van Schaaik, kende uiteraard diverse hoogtepunten met optredens van de winnaars van het dorpse programma “Van en Vuur d’r Sjpasseberg t.w de dames van de rondetafel RKVV Heksenberg, het grote Duitse carnavalsgezelschap KG Eulenspiegel uit Aken en als klap op de bekende vuurpijl, c.q entertainment, het optreden van het Belgische gerenommeerde duo Domm en Doöl. Van kleurrijk toegevoegde waarde was ook de aanwezigheid van bevriende carnavalsverenigingen uit de directe regio.

Maar het hoogtepunt was uiteraard, na de abdicatie van regerend prins Leon van de Broek, de uitroeping, installatie en proclamatie van de nieuwe jubileumprins van Sjpasseberg. Natuurlijk was zijn “toonbaarheid aan de narrenschare” omgeven door een geweldige apotheose. Een beamerfilm maakte vooraf de spanning nog groter wie de nieuwe jubileumprins zou zijn. Toen het moment supreme aangebroken was brachten ruim 40 dames, als heks vekleedt de dan nog onbekende heerser naar binnen. Onder geweldig enthousiasme werd vervolgens, middels de bekende countdown van 11 tot 1 afgeteld. En ja hoor, toen sprong op meer dan spontane wijze uit het heksenhuisje Brain Jansen. Hij zal als prins Brain l in het jubileumjaar de scepter zwaaien in het rijk van de “Verein” en voor gaan in de “vasteloavend”-beleving in Sjpasseberg, maar ook in de aanverwante regio als de “Verein” daar ook haar opwachting maakt.

Jubileumprins Brain l is 29 jaar en geboren in Brunssum, maar opgegroeid in Heerlerheide. Hij is gehuwd met Kirsten Mengelers en woont in de Eekhoornstraat in Sjpasseberg/Heksenberg en zijn de trotse ouders van zoontje Quinn. In zijn dagelijkse leven is hij werkzaam bij Goossens wonen & slapen. Hij is lid van Harmonie St.Gerardus. Carnaval is hem niet vreemd want moeder Roos was in vroegere jaren al prinses bij de charmante Damesgarde De Gęete en vader Peter ondervond vroeger ook als prins welke prachtige impact dit met zich mee brengt. Niet zo verwonderlijk dat ook Brain graag een keer prins wilde worden.in Sjpasseberg, een wens die nu als jubileumprins in vervulling is gegaan.
De schoonvader van Brain  l  is als prins Guus 1 (Mengelers) in 1980 ook prins is geweest van de H.V.V.

Tekst/foto: Callie Steijaert (public relations)

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 02-nov-2015 23:19

www. gnsystem.nl