kunstwerk basisschool

NIEUWS

Ludiek gedicht kunstwerk voor Heksenbergse basisschool

Plaatsing op schoolplein eindresultaat workshop over het Mijnverleden

Heksenberg en dan speciaal haar Gerardus Majellaschool, zoals bekend gelegen aan de Hei Grindelweg, is sinds kort een prachtig gedicht kunstwerk rijker. Plaatsing, c.q. opening, van genoemd kunstwerk op het voorplein was het eindresultaat van een op school gehouden interessante workshop over het mijnverleden in Heksenberg en omstreken. In dit kunstwerk staat een gedicht gegraveerd welke door de kinderen zelf ontworpen is. De officiŽle opening van het kunstwerk werd bijgewoond door een groot aantal schoolkinderen, leerkracht groep 8 dhr. Fabien Jadoul, schooldirectrice Marie-Josť Kollau, namens Beheer & Onderhoud gemeente Heerlen StadsdeelcoŲrdinator Remko van Hummel en uiteraard dichter Merlijn Huntjens.

Al in het Jaar van de Mijnen 2015 ontstond op de Heksenbergse school het idee om een interessante workshop te houden met als doel bespreking over het mijnverleden in Heksenberg en omstreken. Genoemde workshop stond onder auspiciŽn en supervisie van de 22 jarige Heksenbergse dichter Merlijn Huntjens wonende aan de Roebroekweg. Hij was aangezocht door leerkracht Fabien Jadoul omdat Merlijn een aantal jaren stage bij leerkracht Fabien Jadoul had  genoten.

Merlijn Huntjens heeft in de gedichtenwereld inmiddels een behoorlijke status weten op te bouwen, waarbij zelfs een Nederlands kampioenschap in voor komt.  Bovendien heeft hij een duidelijke, steeds veranderende visie op poŽzie. Experimenteren binnen poŽzie is naar zijn idee een mooi woord voor zoeken, maar niet weten waarnaar. Zodoende blijkt poŽzie steeds vaker parallel te lopen met zijn levensloop. Dank zij Merlijn werd de workshop dan ook een succes en kon dus onlangs het gedicht kunstwerk onthuld worden, middels het doorknippen van het verpakkingslint om het kunstwerk door een der leerlingen.

Het toepasselijke gedicht op het kunstwerk luidt als volgt:

Deze streek

allemaal goud en zilver en steen, ja, ik ga hakken nu meteen.

veel koempels werken dan in een hele lange gang.

elke dag begin je weer, als ik val dan doet het zeer.

al mijn spullen in een huis, uren later kom je thuis.

slapen, daar ga ik weer, op en neer, heen en weer.

eke dag, een verdiend bedrag, elke dag , elke week.

allemaal in deze streek

Tekst/fotoís: Callie Steijaert