Maradona

Wijk Heksenberg blijft geschiedenis schrijven

“Komst” van voormalig wereldvoetballer Maradona zorgt voor sporthype

(door Callie Steijaert)

Er zullen maar weinig (kleine) wijken in de regio zijn, laat staan in heel Nederland, die kunnen bogen op een aansprekende geschiedschrijving over gebeurtenissen waar eigenlijk u tegen gezegd kan worden. Geschiedschrijving die lokaal, regionaal en nationaal de aandacht heeft getrokken van medialand, zowel bij radio- en Tv-zenders evenals de schrijvende pers. Welnu, in dit geval gaat het om de wijk Heksenberg (via Buurtgericht Werken ook met toevoeging van Pronsebroek) onderdeel van Stadsdeel Heerlerheide).

Genoemde geschiedschrijving is in Heksenberg, behalve de vele aansprekende (verenigings)-feesten, een opeenvolging van gebeurtenissen, zoals het meer als 450 dagen durende bewonersverzet (met ruggensteun van Palemig) tegen de komst van de zo verfoeide (maar nimmer operationeel geworden) gedoog/tippelzone voor heroïneprostituees Heideveldweg, de strijd van wijlen pastoor Frans Klein om enkele Rwandese kinderen uit de oorlog in dat land naar Heksenberg te halen, wat ook lukte, helaas mag niet onvermeld blijven de vermissing en dood van dezelfde pastoor Klein, problematiek inzake afgraving mijnsteenberg etc. en natuurlijk ook de ontwikkelingen rondom voetbalvereniging RKVV Heksenberg. Genoemde oranjeblauwe voetbalclub verloor, inzake een gemeentelijke beleidsregel, immers haar sportpark Kamperheideweg en speelt al drie seizoenen elders.

Juist voetbalvereniging Heksenberg staat al enige tijd in de nodige belangstelling toen verrassend bekend werd dat meer als waarschijnlijk een van ’s werelds voormalige stervoetballers naar Heerlen en ook naar voetbalclub Heksenberg zou komen en wel voetballegende Diego Maradona Dit alles door toe doen van bekende Heerlenaar Christian Petermann (o.m. gemeenteraadslid). Hij droeg er ook zorg voor dat zijn bekende Belgische oud-international keeper Jean-Marie Pfaff ook al de Heksenbergse voetballers bezocht. Naar het op dit moment laat aanzien zal de Argentijn waarschijnlijk op zondag 13 november zijn opwachting maken bij de Heksenbergers, tijdens hun wedstrijd tegen Simpelveld. In iedere geval is de Heksenbergse vereniging druk doende met de voorbereidingen voor de evt. komst van Diego ook genaamd  El Diez (Tien) / Pelusa (Pluisje). Overigens worden, zo vernemen we, de kosten als hij komt, gedragen door hoofdsponsor en Heksenberger in hart en nieren Leon Beerendonk directeur van zijn eigen bedrijf Mabs40. Heksenberg wacht dus op de “sensatie van het jaar” als nieuwe toevoeging aan de wijkgeschiedenis.

Kort impressie van de stervoetballer

Diego Armando Maradona is op 30 oktober 1960 geboren in Buenos Aires Argentinië (wordt dus komende zondag 56 jaar) en behoort tot de beste voetballers aller tijden. Hij groeide op in een arme familie in Villa Fiorita, een sloppenwijk ten zuiden van de hoofdstad. Op tienjarige leeftijd werd hij ontdekt toen hij speelde in de jeugdafdeling van Estrella Roja. Op het WK 1986 in was hij dé onbetwiste vedette die zijn land aan de wereldtitel hielp, weliswaar met o.m. een handsbal doelpunt door Diego aangeduid als “de hand van God”. In 1982 gaat Maradona voor één miljard peseta’s naar FC Barcelona. De sterspeler won in zijn carrière vele grote prijzen en werd zelfs in 2004 door de Braziliaanse collega-sterspeler Pelé aangeprezen in de opgestelde FIFA-lijst van de 100 beste spelers. Ook was hij enkele jaren bondscoach van het Argentijns nationale team.

Sportverdwazing, grap of oprechte religie? In de Argentijnse plaats Rosario is zelfs een heuse Diego Maradona-kerk te vinden, die al 200.000 aanhangers telt (Iglesia Maradoniana) en opgericht ter ere van voetballegende Diego Maradona en heeft zijn eigen Tien Geboden. De jaartelling van deze kerk begint op 30 oktober 1960, de geboortedatum van de voormalige grote stervoetballer die nu, als alles meezit naar het kleine Heksenberg komt.

WebDesign 2016 GN System

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 05-nov-2016 02:05