Sportpark Heksenberg

LAATSTE NIEUWS

Verwijdering faciliteiten voormalig sportpark Heksenberg begonnen
Na verwijdering wordt het terrein een groen overgangsgebied richting heide

Zoals meer als bekend behoort Sportpark Heksenberg, gelegen aan de Kamperheideweg ingang Heerenweg richting heide tot het verleden. Dit als gevolg van een eertijds ingevoerde sportaccommodatie beleid van de gemeente Heerlen. Dit betekende niet dat de RKVV Heksenberg daardoor ophield te bestaan. Integendeel zelfs, want zij gingen jarenlang (overigens nog tot op de dag van heden) over tot actie voeren, op welke wijze dan ook. Maar uitgerekend op donderdag 5 december 2013, (jawel hoor destijds ook Sinterklaasdag) ging de gemeente Heerlen, “van rechtswege in het gelijk gesteld” over tot ontruiming van “Sportpark Jan van der Ven/Heksenberg in aanwezigheid van de sterke arm.

Voorafgaande aan de ontruiming gaf RKVV Heksenberg de volgende verklaring aan: “dat na een jarenlange ONGELIJKE, ONEERLIJKE, ONMENSELIJKE politieke en juridische strijd de gemeente Heerlen over gaat tot genoemde ontruiming”. De ontruiming trok destijds veel bekijks, media aandacht en vloeide oranjeblauwe clubkleuren rijkelijk bij de trouwe aanhang.

Inmiddels zijn we drie jaar verder en bestaat RKVV Heksenberg nog steeds en speelt de laatste jaren op de voetbalterreinen van achtereenvolgens voormalige MSP-thans KCC Meezenbroek, S.V. Minor Nuth en nu al twee seizoenen bij Brunssumse buurtvereniging  Langeberg. Rare gewaarwording, zeker als er gekeken kan worden naar de puike voetbalprestaties op de groene mat door de oranje-blauwe club uitkomende in de derde klasse A KNVB, via nacompetitie promotie gepromoveerd uit de 4e klas.

Hoewel er zeker nog met de gedachtegang gespeeld zou worden en (tegen beter weten in) gehoopt werd op een evt. terugkeer naar de Kamperheideweg werd dit verleden week naar het rijk der fabelen verwezen. In opdracht van de gemeente Heerlen, welke ook de sloopvergunning verleende, werd begonnen met het opruimen van de nog aanwezige faciliteiten. Gestart werd met de verwijdering van de onder de grasmat van het bijveld gelegen drainage. Vervolgens zullen de werkzaamheden voortgezet worden en zal ook de fraaie accommodatie (eens behorende tot Limburgs fraaiste en gezelligste accommodaties) er aan moeten geloven.

Toen verleden week begonnen werd met de opruiming aanwezige faciliteiten werden er heel wat onzinnige bestemming geruchten de wereld in geslingerd. Zo werd er gesproken over de komst van een paardenmanege, woningbouw met aanleg weg vanuit de Kievitstraat, dieren strooiveld etc. Deze uitspraken berusten uitsluitend op onwaarheid. Voor Heerlerheide Boulevard reden om, na beëindiging van de op te ruimen faciliteiten, achter de juiste bestemming te komen. Via de gemeente werd aangegeven dat deze omgeving straks een groen overgangsgebied vormt richting het heidegebied (Brunssummerheide). Daarmede alle suggesties en geruchtenstroom, door wie ook de wereld in geholpen, de kop ingedrukt.

Tekst/foto: Callie Steijaert

WebDesign 2015 GN System