Persmoment Sibelco 9-2016

Welkom op de Website Stichting Wijkraad Heksenberg/Pronsebroek

Vóór en dóór de buurt is het motto voor Buurtactie Heerlen

Klik hier en lees verder...

Serene stilte overheerst in opengestelde prachtig (westplas)-wandelgebied Sibelco v/h Sigrano

Tekst en foto’s: Callie Steijaert

Onlangs (zaterdag 23 juli jl.) heeft Sibelco een prachtig wandelgebied (gedeeltelijk) opengesteld voor bezoekers. Genoemde (gedeeltelijke) openstelling maakt immers deel uit van onderhandelingen over verlenging van de ontgrondingsvergunning met als plan om het terrein te herontwikkelen tot voor publiek toegankelijke recreatie- en natuurgebieden. Openstelling van dit prachtige wandelgebied komt de onderhandelingen alleen maar ten goeden.

Zoals bekend loopt de huidige ontgrondingsvergunning van Sibelco in 2020 af. Niettemin wil Sibelco nog 19 jaar doorgaan met winning van het hoogwaardige zilverzand, c.q. kwartszand, en wel tot het jaar 2035. De (Heksenberg) grondstof gaat, na winning, naar de glasindustrie ter vervaardiging van glazen producten met de allergrootste transparantie. Voor Sibelco dus van groot belang dat zij zilverzand kunnen blijven winnen en ook voor Nederland economisch gezien ook van essentiële betekenis is. Mocht de ontgrondingsvergunning tot 2035 verleend worden dan wil het bedrijf, weliswaar gefaseerd, ontginnen, herinrichten en vervolgens het gebied aan Natuurmonumenten opleveren en overdragen. M.a.w. dan teruggeven aan de natuurliefhebbers.

Het nieuwe wandelgebied is gesitueerd in de zogenaamde westplas van groeve Sibelco parallel liggende, enerzijds aan de (via een wal verscholen) Euregioweg en anderzijds het voet/fietspad vanaf de Heideveldweg Heksenberg. Ook ging Stichting Wijkraad Heksenberg/Pronsebroek uiteraard een kijkje nemen of er daadwerkelijk sprake is van een prachtig wandelgebied. Deze aanduiding kan dan ook volmondig met ja omschreven worden. Sterker nog, een sirene stilte overheerst het opengestelde gebied. Hier komen de bezoekers tot rust en zullen zich zeker op het gemak voelen. Evt. stressgevoelens zullen teruggedrongen worden, stressmedicijn overbodig dus.

Voorlopig zullen bezoekers/wandelaars drie maanden op de woensdagen van 17.00-19.00 uur en op de zaterdagen van 14.00-17.00 uur terecht kunnen in dit wandelgebied om te genieten van dit pur-sang natuurgebied.  Een chapeau voor de mensen die dit verwezenlijkt hebben, waar men best en terecht trots op mag zijn. Of men nu door de kleine poort voet/fietspad Heideveldweg of via de Euregioweg het wandelgebied betreedt dan ondervinden de bezoekers/wandelaars direct het effect hoe prachtig het natuurgebied is ontwikkeld. Een lust voor het oog. Op natuurlijke wijze heeft men ook de afrasteringen tussen water en wandelpaden aangebracht en wel middels gevlochten takken van gerooide bomen, een idee van Natuurmonumenten. Uit de periode van voormalige en overleden Sigrano-directeur Wil Lieben zijn de bruggetjes ook behouden gebleven.

Het hele wandelgebied is te omschrijven als puur natuurschoon en zeker een aanwinst in deze directe regio. Flora en fauna gedijen hier goed en ook de eenden en zelfs reigers voelen zich thuis. Bijzonder blij en tevreden zijn de leden van visvereniging De Zeeduivels die hier ook hun “thuis” hebben. Een lid van De Zeeduivels, wonende echter in Bocholtz, stak overtuigend alleen maar de loftrompet over wat hier in de groeve gerealiseerd is. Natuurlijk is het nog niet helemaal af en ontbreken er voor de wandelaars nog zitbankjes. Maar ook deze, zo liet men ons weten, zullen zeker nog geplaatst worden.

Wat evenwel ten strengste verboden is, zeker met het oog op de veiligheid, is zwemmen. Dit zal pas mogelijk zijn rond 2025 als Sibelco een dagstrand wil openen aan een van de meren. Illegaal zwemmen zoals in vroegere jaren vaak het geval was, toen nog onder de naam Sigrano, is ook nu beslist niet toegestaan. Ook voor fietsers, crossers, motors, squads en scooters is dit het geval. Staat overigens op grote borden duidelijk aangegeven. Het gebied is alleen toegankelijk voor wandelaars, ook met honden maar mits aangelijnd. De eigenaars van honden kunnen, wanneer hun viervoeters toch hun behoefte doen, gebruik maken van gratis poepzakjes die bij de aanwijzingsborden voorhanden zijn, evenals vuilnisbakken. Dus is het advies aan de hondenbezitters, houdt dit gebied gevrijwaard van hondendrollen. Daar is het gebied op dit moment anno 2016 al veel te mooi voor.

Wanneer alles naar plan kan verlopen zal het gebied nog mooier worden. Want herinrichting houdt ook in dat er dan een zwemstrand (nu al enigszins afgebakend) en paden voor fietsers, ruiters en uiteraard ook wandelaars dan ook zeker gerealiseerd zullen worden. Regio Parkstad zal dan een uniek (natuur)-sport- en recreatiegebied rijker zijn. Een levensgroot verschil met de vroegere mijnindustrie, op welke terrein/gebied de voormalige Oranje Nassaumijn lV gelegen was. Dus van delving van het “zwarte goud”, via winning hoogwaardige zilverzand naar recreatie in de natuur.

WebDesign 2017 GN System

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13-feb-2017 22:26