Van wijkagent Heksenberg/Pronsebroek

U BENT DE OGEN EN OREN IN DE WIJK

Als er weinig meldingen binnenkomen bij de politie kan men de indruk krijgen dat er geen of weinig problemen zijn in een wijk. Burgers zien en horen vaak als eerste wat er in hun buurt gebeurt. Ze zijn de extra oren en ogen van de politie. Het is van belang om deze informatie met elkaar te delen. We kunnen samen werken aan een fijne leefbare wijk. Regelmatig is de wijkagent in de wijk.

Voor een persoonlijke afspraak met de wijkagent kunt u altijd bellen met 0900-8844 (lokaal tarief).

Wanneer belt u nu 112 … en wanneer 0900-8844

112: Bij heterdaad en als elke seconde telt

Enkele voorbeelden zijn;

Inbraak, u ziet dat er wordt ingebroken. Dit is heterdaad. Bel 112.

Vernieling, u ziet twee jongens ruiten ingooien, Dit is heterdaad. Bel 112

Aanrijding met letsel, u ziet een aanrijding tussen fietser en auto. De fietser raakt gewond. Bel 112

0900 – 8844: Als het even kan wachten

Alle meldingen waarbij directe politie inzet niet direct nodig is.

Dit kunnen allerlei zaken zijn, zoals geluidsoverlast, verkeersgevaarlijke situaties, hinderlijk parkeren, burenproblemen etc.

Veel van deze zaken kunnen ook worden doorgegeven aan de gemeente Heerlen

Mocht er nou toch iets zijn waar u moeite mee heeft om dat in een persoonlijk gesprek aan te geven, dan kunt u dat ook doen via 0800-7000 Meld Misdaad Anoniem. Dit telefoonnummer is de meldlijn waar u anoniem informatie kunt geven over misdrijven. Meer informatie hierover vindt u op www.meldmisdaadanoniem.nl.

De wijkagent,  Peter Prud’homme de lodder Heksenberg/Pronsebroek

Voelt u zich betrokken bij uw eigen buurt? Bent u alert en wilt u persoonlijk bijdragen aan een veilige leefomgeving? Neem dan deel aan Burgernet!

Met Burgernet helpt u de politie om verdachten van misdrijven op te sporen of om vermiste personen terug te vinden.
U helpt dus echt mee aan de veiligheid in uw buurt.
Daarnaast kunt u ook, via uw e-mail geďnformeerd over tal van veiligheidsaspecten bij u in de buurt.

Wat is Burgernet?

Burgernet is een samenwerkingsverband tussen politie, de gemeente en u als burger met als doel om de veiligheid in uw eigen leef- en werkomgeving te bevorderen.

Hoe werkt Burgernet?

Via uw vaste of mobiele telefoon ontvangt u een ingesproken bericht of u ontvangt per sms een tekstbericht. Daarin wordt u verzocht om uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon en/of voertuig. Zo helpt u direct bij de opsporing van bijvoorbeeld dader(s), een voertuig of vermist kind. Hebt u op basis van het bericht een tip voor de politie? Bel dan met het speciale Burgernetnummer: 0800-0011. Dit nummer is gratis.

Alle ingeschakelde deelnemers krijgen een bericht over de afloop van de betreffende actie. Uiteraard zijn aan deze berichten geen kosten verbonden.

Burgernet App

Bent u in het bezit van een smartphone dan kunt u gratis de Burgernet App downloaden. Op deze manier ontvangt u niet alleen een burgernet in uw directe werk- en/of woonomgeving, maar ontvangt u ook een burgernet bericht op de locatie waar u zich op dat moment in Nederland bevindt.

Burgernet Limburg heeft een eigen Facebook pagina. Deze wordt inmiddels door ruim 50.000 burgers in onze provincie wekelijks bekeken.  Wanneer u deze pagina doet "Liken" (vind ik leuk) dan ontvangt u nog meer informatie aangaande vermissingen, verdachten en overige gebeurtenissen. Ook via Facebook ontvangt u een terugkoppeling over het resultaat wat is behaald.

Deelnemers:

Momenteel hebben zich ruim 125.000 mensen aangemeld bij Burgernet.  Niet alleen burgers maar ook, ondernemers, taxi centrales, Veolia en beveiligingsbedrijven zijn aangesloten bij Burgernet. Op deze manier vergroten we de kans dat vermiste personen worden terug gevonden en daders van misdrijven kunnen worden aangehouden.

Meldt u aan op www.burgernet.nl of via de Burgernet App.

De wijkagent.

Wijkagent Heksenberg/Pronsebroek: Ton van Hinsberg

Misdaad ook in kaart in Heksenberg/Pronsebroek

Eenvoudige maatregelen maken slachtofferkans klein

Alle woninginbraken realtime op politie.nl. De tekst: Misdaad ook in kaart, begint dan ook met de vraagstelling of men weet hoeveel er ingebroken wordt in de buurt. Om hier achter te komen is volgens het politiebericht  sinds kort mogelijk om zelf te zien waar en wanneer er in de (uw) buurt werd ingebroken op de website politie.nl.

Voor de politie in Nederland is het voor het eerst dat inwoners, bijna realtime, informatie krijgen over criminaliteit in hun eigen buurt. Misdaad in Kaart is nu gestart met woninginbraken en kan later worden uitgebreid met andere misdrijven, zoals fietsdiefstal en auto-inbraken.

Hoe werkt het?
Kijk op politie.nl en vul de eigen postcode in. Alle inbraken die in de afgelopen drie maanden in de buurt zijn gepleegd worden getoond op een kaartje. Bijna realtime, met een vertraging van maximaal 24 uur. Wegens privacy van slachtoffers is het inzoomen mogelijk tot op wijkniveau. U kunt ook heel Nederland in beeld brengen en krijgt dan een actueel beeld van de spreiding van woninginbraken.

Waarom Misdaad in Kaart?
Als politie werken we zoveel mogelijk samen met burgers aan de veiligheid in hun eigen wijk”, legt wijkagent Heksenberg/Pronsebroek in Heerlen t.w.Ton van Hinsberg Public Relation Stichting Wijkraad Heksenberg. Ton van Hinsberg hierover: “voorkomen van misdrijven is immers net zo belangrijk als het oplossen er van. Om goed samen te kunnen werken wil de politie zo open mogelijk informatie delen met burgers. Met Misdaad in Kaart willen zij bereiken dat mensen zich bewust worden van de noodzaak om maatregelen te nemen tegen woninginbraken én dat mensen alerter zijn in hun eigen buurt.”.

Woninginbraken voorkómen
Eenvoudige maatregelen maken de kans dat iemand slachtoffer wordt van een woninginbraak al een stuk kleiner. Kijk voor tips op www.politie.nl onder woninginbraken. En ziet iemand iets verdachts in zijn of haar buurt? Bel dan 112. Daar pak je immers ook inbrekers mee!.

Callie Steijaert

Wijkagent Heksenberg/Pronsebroek: Ton van Hinsberg

30 augustus 2013 jl. was het inmiddels al weer twee jaar geleden dat, als opvolger van wijkagente Manon Weerts, de heer Ton van Hinsberg als wijkagent voor onze mooie wijk Heksenberg/Pronsebroek werd aangesteld. In deze afgelopen periode hebben zowel hij, als de wijkbewoners waar nodig elkaar beter leren kennen en ook, indien noodzakelijk, ontmoet. Ook wijkagent van Hinsberg werkt vanuit het politiebureau in Hoensbroek. Bezoekadres Kouvenderstraat 124, postcode 6431 HH Hoensbroek. Het postadres is overigens: Postbus 1230, 6201 BE Maastricht en telefonisch is hij  te bereiken onder het landelijke politienummer 0900-8844. E-mail: ton.van.hinsberg@limburg-zuid.politie.nl .

Politie carričre

Ton van Hinsberg werkt sinds 1975 bij het politiebedrijf en heeft hier diverse afdelingen doorlopen. Hij begon als receptionist, daarna geüniformeerde dienst, meldkamercentralist, lid mobiele eenheid, motorrijder, jeugd- en zedenzaken, wijksecretariaat- en wijkagent voor verschillende wijken waaronder nu sinds 30 januari 2011 ook Heksenberg/Pronsebroek, basiseenheden en politiedistricten. Het wijkagent zijn vindt hij een hele uitdaging en de afgelopen maanden is dan ook gebleken dat hij er veel zin in had en nog heeft. Zijn intentie hierbij was en is het gegeven dat hij hierbij de bewoners nodig heeft om de wijk leefbaar te houden. Zijn filosofie is dan ook het gegeven dat als men wederzijds elkaar kent men ook snel weet wat er in de wijk speelt. Op deze wijze kunnen problemen snel gesignaleerd worden en de wijkagent weet bij wie hij moet zijn om evt. gerezen problemen op te lossen. Mocht e.e.a. van toepassing zijn dan aarzel niet om, via bovengenoemde telefoonnummer, postbusnummer en/of mailadres, met hem contact te zoeken. Ook de wijk Heksenberg/Pronsebroek is hiermede gebaat.

(Tekst/foto: Callie Steijaert/bron: Ton van Hinsberg)

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10-jun-2017 00:15

www. gnsystem.nl